Užívání mobilních technologií o přestávkách
V uplynulých týdnech jsme ve škole sbírali data z anket pořádaných mezi všemi skupinami ovlivňujícími vyučovací proces ve škole, tj. mezi pedagogickými pracovníky, mezi žáky a mezi jejich rodinnými zástupci.
Otázkou bylo, zda o přestávkách povolíme, zakážeme nebo povolíme s omezením používání mobilních technologií (hlavně telefonů, ale nejen jich). Není překvapivé, že téměř do souladu se dostaly skupiny pedagogů a rodičů. Nikoliv tím, že by všichni měli stejný pohled a vyžadovali tak striktně stejné opatření. Jejich rozložení odpovědí však bylo velmi podobné a to na obou stupních (viz příloha). A není ani překvapením, že výsledky žáků jsou jiné. Na 1. stupni jednoznačně užívání mobilních telefonů nepodporují, ještě na začátku 2. stupně jsou ochotni přistoupit na určitá omezení. Jejich ochota však s věkem rapidně klesá.
Nicméně i na základě zkušeností
- bez mobilu se žáci mohou lépe soustředit na práci
- výsledky žáků, kteří nepoužívají technologie, jsou lepší
- nižší míra stresu
- omezení šikany
- posílení sociálních kompetencí
jsme přistoupili k užívání mobilních technologií o přestávkách následujícím způsobem:
- na 1. stupni úplný zákaz
- na 2. stupni mohou využívat technologie ve vymezený čas (přestávky po 2. a 4. hodině)
- v jídelně je úplný zákaz
Ve školním řádu je již popsáno nakládání s mobilními technologiemi během vyučovacích hodin (nestanoví-li vyučující dané hodiny jinak). Samozřejmě nezakazujeme žákům do školy mobil nosit. Mohou jej využít po dohodě s pedagogickým dohledem nebo jiným pedagogickým pracovníkem např. k nutné komunikaci s vnějším prostředím (rodiče), případně jako učební materiál nebo zdroj informací.
S dětmi tyto změny probereme na třídnických hodinách v příštím týdnu. Věříme, že i na základě výstupů z ankety najdeme s vámi, zákonnými zástupci, v těchto krocích shodu a podporu.
Vedení školy