Český jazyk 17.4.
Mluvnice
Milé děti,
je tady opět konec týdne a před námi odpočinkové dny. Dozvěděli jsme se, že se v letošním školním roce už společně v knihovně asi nesejdeme. Není to však čas bez výuky, mnozí jste udělali velký pokrok v samostudiu, což je hodně významné!
Proto vás prosím, abyste mi napsali, jak úkoly z češtiny plníte, zda je zvládáte sami, protože vždy se je snažím připravovat tak, abyste se obešli bez pomoci rodičů. Pokud hned něco nepochopíte, zkuste to znovu a znovu... Můžete mi samozřejmě napsat, čemu konkrétně nerozumíte, někteří toho využívají, jsem moc ráda, protože tak mám přehled, jak vám to jde.
1) Dnes nějaký pravopis - zkusíme vtipy.
https://www.umimecesky.cz/vtipy-zviratka/1
2) Pokračujeme v učivu o větné skladbě - Předmět.
(učebnice str. 72-73 základní výklad)
Již jste se učili o přívlastku, který rozvíjí vždy PODSTATNÉ JMÉNO - to je pro něj nejtypičtější a odlišuje se tak od ostatních větných členů)
Zde 2 nejdůležitější znaky předmětu:
a) PŘEDMĚT rozvíjí nejčastěji sloveso, někdy přídavné jméno.
b) Na PŘEDMĚT se ptáme všemi pádovými otázkami kromě 1.+ 5.pádu
Příklad: mluvili jsme s Pavlem(s kým? čím? jsme mluvili?) Předmět v 7.p
koupil auto (koho? co? koupil?) jakou věc koupil? Předmět v 4.p
zavolej mi (komu? čemu? zavolej?) Předmět v 7.p
3) pusť si opět výukové video, kde je vše vysvětleno:
YouTube - Čeština na pohodu - předmět (pozor, hovoří se zde i o příslovečném určení, na to se podíváme podrobněji příští týden, ale myslím, že hned pochopíte, o co jde).
4) Zkus cvičení 2 na straně 73 (samozřejmě celé věty napsat i s pády předmětu, pouze prvních 8 vět)
5) Hotovo! Přeji odpočinkový víkend!
HG