Český jazyk 17.4.

Publikováno: 16. 4. 2020 Autor(ka): Hana Grafnetrová

Mluvnice

Milé děti,

je tady opět konec týdne a před námi odpočinkové dny. Dozvěděli jsme se, že se v letošním školním roce už společně v knihovně asi nesejdeme. Není to však čas bez výuky, mnozí jste udělali velký pokrok v samostudiu, což je hodně významné!

Proto vás prosím, abyste mi napsali, jak úkoly z češtiny plníte, zda je zvládáte sami, protože vždy se je snažím připravovat tak, abyste se obešli bez pomoci rodičů. Pokud hned něco nepochopíte, zkuste to znovu a znovu... Můžete mi samozřejmě napsat, čemu konkrétně nerozumíte, někteří toho využívají, jsem moc ráda, protože tak mám přehled, jak vám to jde.

1) Dnes nějaký pravopis - zkusíme vtipy.

 

https://www.umimecesky.cz/vtipy-zviratka/1

 

2) Pokračujeme v učivu o větné skladbě - Předmět.

(učebnice str. 72-73 základní výklad)

Již jste se učili o přívlastku, který rozvíjí vždy PODSTATNÉ JMÉNO - to je pro něj nejtypičtější a odlišuje se tak od ostatních větných členů)

Zde 2 nejdůležitější znaky předmětu:

a) PŘEDMĚT rozvíjí nejčastěji sloveso, někdy přídavné jméno.

b) Na PŘEDMĚT se ptáme všemi pádovými otázkami kromě 1.+ 5.pádu

Příklad: mluvili jsme  s Pavlem(s kým? čím? jsme mluvili?) Předmět v 7.p

            koupil auto (koho? co? koupil?) jakou věc koupil? Předmět v 4.p

            zavolej mi (komu? čemu? zavolej?) Předmět v 7.p

3) pusť si opět výukové video, kde je vše vysvětleno:

YouTube - Čeština na pohodu - předmět (pozor, hovoří se zde i o příslovečném určení, na to se podíváme podrobněji příští týden, ale myslím, že hned pochopíte, o co jde).

4) Zkus cvičení 2 na straně 73 (samozřejmě celé věty napsat i s pády předmětu, pouze prvních 8 vět)

5) Hotovo! Přeji odpočinkový víkend!

HG

 

         

Rychle k cíli